Co mám teda vlastně jíst?!

29.01.2021

Když člověk brousí po internetu, nenajde snad jedinou potravinu, na které by se všichni shodli. Typickým představitelem měnících se názorů odborné i laické veřejnosti je vajíčko. Dříve démonizované dnes některými vyzdvihované jako superpotravina. Mezitím chudák vajíčko svůj obsah cholesterolu nijak nezměnilo. 

Na jedné straně tu máme masožravce, kteří jako základ jídelníčku mají jak jinak než maso. Kvalitní biftek, vejce, zeleninu (pozor ne tu sladkou). Na druhém konci tu máme vitariány, kteří jedí pouze ovoce a zeleninu, které nejsou tepelně upraveny. Všechny výživové směry se pyšní pozitivními zdravotními výsledky. Jak je to možné?  A co mám teda vlastně jíst, když jsou všechny ty názory tak různé?!

Alenka v říši divů: "Kterou cestou se mám vydat?"

Kocour: "To záleží na tom, kam chceš jít."

Alenka: "To já ale nevím."

Kocour: "Potom je jedno, kudy půjdeš."


Přestaňme na chvíli hledat rozdíly a podívejme se, na čem se shodne nutriční poradce, výživový guru i odborná veřejnost. To by nám mohlo při výběru toho správného směru pomoci, co říkáte?

1. ZAJÍMEJTE SE O KVALITU

Přednášku Potravinářství začala paní docentka těmito slovy: "Tak, teď se jděte najíst, protože potom co se ode mě dozvíte, už to jíst nebudete." 

Všechny nové dietní směry hovoří o kvalitě potravin. Když si koupíte nové auto, budete ho opečovávat a mazlit. Koupíte kvalitní olej a možná připlatíte i za lepší benzín s aditivy. Auto vám to rádo vrátí, nebude se zanášet a bude šlapat jako hodinky. 

U jídla je to stejné. Chcete, aby vaše tělo šlapalo jako hodinky? Pak je potřeba dívat se po kvalitních potravinách. Kvalitní potravinu poznáte jednoduše:

  • víte, co to je
  • víte, z čeho se to skládá
  • v ideálním případě víte, kdo a jak to vyrobil

Když si přečtete etiketu budete znát všechny ingredience, s tím, že počet ingrediencí bude minimální. Neumíte vyslovit název ingredience? Nekupujte to.

2. JEZTE VÍCE ZELENINY

Všichni také mluví o potřebě zvýšit podíl zeleniny na našich talířích. Záleží na výživovém směru, který si vyberete, jestli to bude zelenina vařená nebo syrová, jestli to bude všechna zelenina nebo jen některé druhy. Zelenina totiž rovná se živiny. A když bude naše tělo vyživené, bude spokojené.

3. KUPUJTE LOKÁLNÍ PRODUKTY

Ta stejná paní docentka se nás jednou zeptala: "Budete mít jablko z obchodu. Bude krásné, červené, pravidelného tvaru. Vedle něj bude jablko, které jste našli u polní cesty. Bude dost šišaté, možná lehce vrásčité a poleze z něho červ. Které si vyberete?"

Odpověď je nasnadě, ale slova paní docentky to vyjadřují nejlépe: "A vy si myslíte, že ten červ je úplný debil?"

4. KUPUJTE SEZÓNNÍ PRODUKTY

Sezónní potraviny jdou samozřejmě ruku v ruce s lokálními výrobci. Jahody v prosinci zvládá v naší zeměpisné šířce snad jen Maruška od 12 měsíčků. 

Je přirozené a tradiční, že nemáme na stole veškeré čerstvé ovoce v průběhu celého kalendářního roku. Přirozeně se vyskytující cukr v ovoci indikuje našemu tělu informaci, že je léto, tj. čas hojnosti. Abychom zdárně přežili zimu, je třeba tuto energii nabrat a uschovat v tukové tkáni - to abychom zimu v klidu přežili. V dnešní době máme hojnost cukrů napříč celým rokem. Tělo je tedy neustále informováno o tom, že je léto a proto - viz bod č.5      

5. CUKRU CO NEJMÉNĚ

Cukr, ten bílý prášek, je vysoce průmyslově zpracovaná potravina, která nám velmi chutná. Snad je to tím, že v přírodě, co je sladké, to je jedlé. Také nám dodává rychlou energii. Jenže... v biologii je vše dobré jen "od - do" a s cukrem jsme tu hranici tak nějak nezvládli. Příliš mnoho cukru dlouhodobě unaví slinivku vylučující inzulín, který má na starosti postarat se o to, že cukr bude v buňkách využit. Příliš mnoho cukru tělo začne ukládat do tuku na horší časy, což můžeme sledovat na zvyšující se tělesné hmotnosti napříč všemi věkovými kategoriemi. 

Kudy do tedy toho? Doporučuji začít číst etikety, což by měla být neoddělitelná součást nakupování. Konec konců, když si půjdete koupit auto, bude Vás zajímat, co má pod kapotou. U péřové bundy si budete chtít být jistí, že není vyplněná molitanem. A u šunky, budete chtít maso bez glukózo-fruktózového sirupu.